Časté dotazy – pokud nenaleznete odpověď na Vaši otázku, napište nám

Neměli by se děti nejdříve naučit jeden jazyk?

Toto si myslí většina lidí, ale je prokázáno, že malé děti mají potenciál a kapacitu se s mateřštinou zároveň naučit další jazyk. V dnešní době spousta dětí vyrůstá v bilingvním prostředí a nijak tím netrpí. Pokud jim umožníte začít brzy, zaručíte jim perfektní výslovnost (děti mají velké vlohy imitovat a kopírovat) a pozitivní postoj k jazykům. Nečekejte, až se naučí mateřský jazyk pořádně – je velká škoda odkládat to do 6-7 let.

Mé dítě ještě vůbec nemluví – není zbytečné začínat s angličtinou tak brzy?

Rozhodně ne. Děti, které vyrůstají v bilingvní/dvoujazyčné rodině jsou vystaveny dvou (někdy i vice) jazykům od narození a bez problémů ovládají a ‘přepínají’ mezi dvěma jazyky. Dítě, které nemluví – tzn., nemá aktivní znalost jazyka, má zcela jistě pasivní znalost jazyka. Rozumí a udělá, co po něm požadujete, ale ještě není schopno se vyjádřit slovně. Což je přirozený vývoj řeči. Děti nejdříve jenom poslouchají, potom rozumí, až poté mluví a čtou a až poté se učí psát.

Jakým způsobem probíhá výuka u takto malých dětí? Můj dvouletý syn nevydrží sedět déle, jak 3 min.

Výuka probíhá na zemi na podložkách. Trvá 45 min (delší doba nemá smysl, pro takto mladé děti). Aktivity se střídají po cca 3-5 min. Jazykem v hodině je 100% angličtina. Hrajeme si ale cíleně a smysluplně – stimulujeme verbální projev a zpíváme (tzv. action songs). Role rodičů je důležitá – vaše děti budou především napodobovat vás, a pokud uvidí, že se zapojujete a máte radost, budou se zapojovat a bavit také. Buďte aktivní!

Stačí jedna hodina angličtiny týdně?

Bohužel nestačí. V ideálním případě byste si měli vytvořit nějaký rituál (při koupání, hraní) kdy angličtinu procvičujete (anglické knížky, písničky, pohádky). Děti milují předčítání pohádek a opakování, a proto jsou knížky ideální doplněk.

Jaký je ideální věk na učení jazyků?

Ideální věk pro přirozené učení jazyků je období, kdy děti začínají být verbální – kdy mají potřebu se vyjádřit. Tato doba je u každého dítěte jiná, ale zpravidla je to kolem 18 měsíce. Děti se učí odposlechem a opakováním. Dokáží krásně napodobit intonaci, výslovnost a rytmus cizího jazyka. Jejich paměť funguje perfektně. Jejich mozek je tvárný a absorbuje všechno, co ho stimuluje. Snažím se pro děti vytvořit prostředí, kde si odmala zvykají na cizí jazyk a začít v maximálně vhodnou dobou kdy je dětský potenciál největší a plně ho využít. Děti ve 4 letech plynule ovládají mateřský jazyk – bez učení. Pouze z poslechu a z interakci s okolím. Představte si, že by ve školním věku ovládaly jazyky dva.

Jaké máte zkušenosti s výukou dětí?

Svou dceru učím angličtinu od jejího 1,5 roku. Mám zkušenost se skupinovou výukou dětí ve věku od 1-5 let.